Skala upp din E-handel

Få ditt företag att växa

Om du just har startat upp ett nytt företag vill du så klart ha många kunder. Att få sitt företag att växa lagom fort kan var en riktig balansgång. Här kommer lite tips och råd att tänka på för att lyckas oavsett vilken marknad du har gett dig in på.

1) Se till att synas och höras.

Om ingen vet att du finns kan ingen köpa dina tjänster. En av de första sakerna du behöver ta i tu med är hur du ska lägga upp din marknadsföring. Det finns ingen universalformel för hur en god marknadsföringsstrategi ska se ut. En sådan är omöjlig att skapa. Det finns för många variabler som spelar in. Viken bransch du tillhör, vilken din målgrupp är och var i världen du befinner dig. Något som verkar funka för alla är dock extraerbjudanden, rabatter och förmåner.

2) Använd automatisering

I dag finns det en uppsjö av dataprogram som kan hjälpa dig att automatisera arbetsuppgifter som inte nödvändigtvis kräver din uppmärksamhet. Fakturering till exempel kan till stor del förenklas av olika dataprogram och en bra hemsida kan hjälpa dig med orderhantering. Genom att automatisera lättare uppgifter eller delegera dem till någon annan kan du lägga tiden på att utveckla ditt företag och hjälpa företaget att växa.

3) Lägg stor vikt vid kundservice

Kundservice är ett område som du bör vara högst inblandad i själv. Vill du lägga ut kundservice på någon så se till att det är kompetent personal du litar på. En god kundservice gör att kunderna återkommer och att de sprider ett gott rykte om dig. Du vill att dina kunder ska känna sig omhändertagna och uppskattade, inte som kassakor. Ditt rykte är A och O när det kommer till att lyckas eller misslyckas.

4) Få någon annan att sköta dina leveranser

När ditt företag börjar växa kommer di inte att hinna sköta din ordergång själv. Du ska paketera varan, adressera och leverera. Det kommer att ta så mycket av din tid att du inte hinner ta hand om resten av företaget.

Tänk bara på hur mycket arbete som går åt:

  • Du ska välja en lämpligt stor låda eller vadderat kuvert.
  • Du ska köpa sagd låda eller kuvert.
  • Ta med kostnaden för emballage i varans totalkostnad.
  • Skriv en adresslapp och fäst den på emballaget.
  • Hitta varan på lagret.
  • Slå in varan i fint papper och förpacka den i emballaget.
  • Ta dig till närmaste paketinlämningsplats och sedan tillbaka till kontoret.
  • Gör sedan om hela proceduren igen.

Det kanske verkar dyrt att låta någon annan ta hand om leveranserna men när du väger den kostnaden mot tiden du kan lägga på att få ditt företag att växa och expandera så kommer du snart att inse att det är värt det.

5) Glöm inte bort din websida.

Vare sig du använder ett webhotell eller en egen hemsida så glöm inte bort att ta god hand om den. Det är ofta det första intrycket någon får av ditt företag. På internet är första intrycket ännu viktigare än i verkliga livet. Du har ingen chans att se på kroppsspråket om du behöver förklara något eller förtydliga något som är svårt att förstå. Istället kommer kunden bara kicka sig vidare och in på någon annans hemsida. Se till att din hemsida är lockande vid en första anblick och att den har ett tydligt budskap som sticker ut. Se till att den är korrekt i grammatik och stavning och ha gärna fina bilder som illustrerar ditt budskap.

Hur får jag mitt företag att växa?

Det finns några nyckelfaktorer som är viktiga att känna till om man vill att ens företag ska växa och bli större. För det första är det viktigt att synas och höras, både på internet och i andra reklamsammanhang. En marknadsföringsstrategi är A och O. Det är också viktigt att lägga sin tid på rätt saker och att leja bort eller automatisera de saker som går så att du kan lägga din tid där den behövs bäst. Lägg tiden på dina kundrelationer. Se till att alla dina kunder känner sig speciella och uppskattade. Då sprider de ditt goda rykte vidare och bättre gratis marknadsföring går inte att köpa för pengar.