En steg-för-steg guide till GDPR i WooCommerce

Erik Häggqvist
Augusti 25, 2021

Erik Häggqvist
Augusti 25, 2021
För att bli GDPR kompatibel så måste man se över sin woocommerce hemsida och sin marknadsförings procedur.
Detta är grundregler för att du inte ska kunna få upp till 200.000 miljoner i skadestånd, eller 4% av din globala omsättning.
Sidor som behöver ändras kan vara:
Integritetspolicyn handlar om att informera användarna om datan du sparar medan villkoren inkluderar legala termer och regler som binder kunden till din affär. Därför kommer du mest behöva fokusera på integritetspolicyn ( samt visa den överallt ). Du borde ändra era villkor till ny ny GDPR-terminologi dock och hur kassan fångar kunduppgifterna. Du borde bara kunna länka till din integritetspolicy från villkoren. Om du inte har någon integritetspolicy eller några villkor kan du använda verktyg för att generera en. T.ex på shopify eller https://www.iubenda.com/en Du måste ha en checkbox som kunden klickar i att den förstår integritetspolicyn och villkoren. Den får inte vara ikryssad från start.
I din integritetspolicy måste du ha med:
WordPress jobbar på en integretetspolicy generator, som ska finnas i WP -> Tools, men den är inte klar ännu. Du måste länka till integretetspolicy överallt. Det bör räcka med en note i footern. Och du måste ha en checkbox på varje sida när du kör en opt-in.
Lägg till så de checkar i integritetspolicyn när de registrerar sig på ”mitt konto”. Here’s a snippet that allows you to add content on the WooCommerce My Account Register form – however, you will need to change “hook” and instead of using “woocommerce_register_form_start” you could try with “woocommerce_register_form_end” so that your HTML checkbox can be positioned below the register button. Exempel på en persons GDPR https://lookaside.fbsbx.com/file/GDPR%2025%3A5%202018.pdf?token=AWw0dK3x-siGDYeC3nu8400T7jZfJS5D9M7w-BZXJO_MHdbFCPXHT5CuDQTo6rN9gXazF_YebiJ6fXoaWbj1WJsx9-Jdjl8p6Esd3B7alwkahGlK3BsFefJ-PPUF4gCxgegWSdwAFNcDpQSJhY6M_Z1wohy8JNsoc5C_EeB432qIHA
De största som jobbar med “CA” håller på med en uppdateringen för att lösa detta. Just nu tar ju de email-adressen så fort den skrivs in i email rutan, men innan kunden hinner klicka i att de accepterar integritetespolicyn och villkoren. Lösning är på gång, men finns inte just nu.
Recensioner innehåller personlig data, så ett sätt kan vara att bara låta kunder som loggat in få skriva. Då har de redan accepterat alla avtal.
Acceptera integritetespolicyn för att kommentera, samt en Cookis Opt-out. Det kommer nog komma en plugin för det snart.
Användare måste veta:
Vanligtvis är de kopplat till något som redan har GDPR-kompatibel så det blir enklare för alla.
Alla kontaktformulär måste acceptera integritetespolicyn.
Använder man Google Analytics, facebook pixlar etc, så använder du både cookies och hämtar data utan att någon accepterat det. Det bästa man kan göra di detta fallet är att kolla om ens tredjeparter har DPR policys. Det är DEM som samlar datan, inte DU. Google eller Facebook blir då din Data Processor medan ditt företag blir Data Controller, sen du kontrollerar vilken data som skickas till Google Analytics. Enligt Googles Analytics Team – Ett mail som de skickade till alla kontohållare 11 April 2018.
Frågor att ställa sig: Sparar, läser, får, använder, ändrar, hanterar, får tillgång till, detta pluginet någon användar data? Om pluginet gör det, så se till att det är ett säkert plugin, att de är GDPR redo och att de blir listat under tredjeparter i er integritetspolicy. Om svaret är nej. Är du verkligen 100% säker? I så fall behöver du inte göra något.
Om ni någongång skulle bli hackade så måste era kunder få reda på det inom 72 timmar enligt GDPR. Vad som räknas som hack är när någon var av följade får tillgång till kundens information:
GDPR är retroaktivt, så du måste kontakta dina kunder, prenumeranter, användare och fråga dem om ett aktivt samtycke, så väl utbilda dem hur de laddar ned, tar bort eller får åtkomst till sin personliga data. Det beror lite på hur du fick tag i deras data dock.
Om 1. eller 2. skedde så har du två val. Antingen be dem om ett aktivt samtycke eller ta bort dem.