Vad är då SEO och hur förbättrar man den?
SEO eller Search Engine Optimization är rakt av översatt till sökmotoroptimering. SEO handlar om att vara så vänlig mot Google som möjligt vilket i slutändan belönar din E-handel i att klättra på Googles rank på sökmotorn om man gör det på rätt sätt. Bra SEO ger dig alltså inte bara högre ranking utan det resulterar i slutändan i högre klickfrekvens, mer och
relevantare trafik och en bättre köpupplevelse för kunden.
Det fina med SEO är att det är helt gratis, man ska bara vet hur man ska göra det på bästa sätt. Google vill såklart tjäna pengar genom betalda annonser på valda sökord som ger det betalande kunderna en plats högst upp på sökmotorn men under dessa företag så finns dem som har arbetat hårdast med sin SEO, alltså att vara så igenkännande med googles egna algoritmer som kombinerar sökningar med hemsidor som möjligt.
För att google då ska tycka om din hemsida måste man först se över helheten, är våran sida lättnavigerad? Har den ett tydligt ämne på varje sida som ska innehålla Content, Rubrik, Metadata och Alttaggar och vad det är mer detaljerat kommer här.
Content – Att man har ett genomgående samma upplägg med väl upplösta bilder och text
med rubrik, underrubrik och text.
med rubrik, underrubrik och text.
Rubrik – Varje text man vill ha på sin hemsida måste ha en rubrik, en H1(Rubrik 1) som markerar för google att detta är en rubrik. Här är det viktigt att man endas har EN H1 och inte mer. Sedan sätter man underrubriken/er som ska vara markerade som en H2. Om man sedan ska använda H3 och H4 är det i syfte för rubriker som inte säger något om ämnet, kan
tillämpas i t.ex. footern.
Metadata – handlar om att optimera det som inte syns. Meta är ett prefix som – i de flesta användningar av informationsteknologi – betyder “en underliggande definition eller beskrivning.” Metadata sammanfattar grundläggande information om data, vilket kan göra det lättare att hitta, använda och återanvända särskilda instanser av data.
Alttaggar – är en dold text du tillämpar för att beskriva en bild. Det ligger en del jobb bakom det där men det är viktigt för att google ska uppfatta varje bild som unik. Alt taggar ligger på sidomenyn när du redigerar sidor.
Vad mäter då google mer än det vi redan har nämnt här ovan? Jo, google jobbar efter en måttstock som mäts i E-A-T som står för Expertis – att man är kunnig, man beskriver varje produkt och bilder UNIKT! djupgående med egna ord och att man kan leverera dem orden folk söker på i den beskrivningen som tydliggör just den specifika produkten. A: Auktoritet, man visar sig pålitlig om sina produkter, man länkar från jämförelsesajter och
produktrecensioner. Det handlar om att påvisa god varukännedom. T: Trovärdighet, det gäller att påvisar trovärdighet på din e-handel, lyft fram att du har certifikat i trygg e-handel t.ex. Viktigt här är att du noggrant länkar till fakta, till företagets policys och gör en väl genomförd kontakta oss sida som inte ska lämna några frågetecken, här kan man tänka ganska brett. Det går aldrig att lägga ut för mycket information om sitt företag.
Hur kan sökmotorsoptimering, SEO, användas konkret för att öka försäljningen i en e-handel?
Med bra SEO får du synlighet placerad högt upp i det enhetliga sökresultatet på
resultatsidan som man i sin tur kan ge dig fler kunder och ökad försäljning. Det gäller att vara unik som E-handel och använda sig av ett bra sätt för att sökoptimera din hemsida. För att fånga kundens intresse är det viktigt att använda sig av unika nyckelord,säljande titlar och metabeskrivningar på alla sidor för att hemsidan ska få mer klick (CTR). Metabeskrivningen är den viktigaste delen för att fånga köparens intresse. För att göra det
kan man använda sig utav sina USPar som tex, Fri frakt, snabb leverans. Man kan också använda sig av korta säljande fraser som tex, Bästa eller billigaste för att komma så nära inpå kunden som möjligt.
Unikt och bra innehåll
Det som ökar försäljningen mest är unikt och bra innehåll, för att synas på Google och generera i försäljning är det viktigt att satsa på att SEO-anpassa allt. Använd dig alltid av unika texter och bra innehåll i dina kategorisidor och sedan säkerhetsställa att man har tydliga produktbeskrivningar. Bra innehåll omfattar inte bara bra text utan även bilder och videos på din hemsida. Det är
viktigt att fundera på vad just dina besökare är intresserade av och anpassa sig utifrån det. Tänk på att aldrig ta leverantörens produkttexter utan skriv alltid egna texter. Är texterna för lika någon annan sida är risken stor att Google sorterar bort en. Se till att dina sökord är köparvänliga i din E-handels butik så det ökar chansen till konvertering.
SEO är PR
Seo hjälper dig att bygga långsiktigt kapital för ditt eget varumärke. Med en bra rakning samt placering hjälper det till att höja ditt varumärkes profil.
Kunder söker ofta efter nyheter och relaterade saker, att använda sig av bra SEO och PR-strategi kommer ditt varumärke att synas mer.
Se till att din webbplats har en bra användarupplevelse så dina produkter eller tjänster säljs och ditt budskap når ut till kund.
SEO som PR hjälper till med varumärkes räckvidd och medvetenhet tillsammans med andras resultat.
Vi hoppas att detta inlägg hjälper er på vägen till toppen av googles första sida! Lycka till
