Öka hastigheten på din hemsida och e-handel

När man pratar om att öka hastigheten på sin hemsida och e-handel så nämner många direkt cache. Cache är bra till mycket, men det är inte lösningen på alla problem och att installera cache kommer inte enskilt göra att dina laddtider går ned för kunden. Cache är en stor del av många. Ett ordentligt konfigurerat cache det vill säga.

Eftersom hastighetsoptimering är en hel vetenskap så går vi här igenom de grundläggande delarna och listar de positiva med det negativa.

Vill du ha hjälp med att optimera din hemsida och e-handel så är du varmt välkommen att kontakta oss på solvd. Vi har goda referenser och vi kan sätta upp en process för dig som automatiskt gör att du bibehåller en hög hastighet på din hemsida.

Här går vi snabbt igenom de grundläggande delarna och vad som är positivt och negativt med varje del.

Cache

Vad Cache gör är att det sparar ned och text, bilder och script på besökarens dator så att när besökaren besöker din hemsida igen så laddas den mycket snabbare andra gången eftersom materialet redan är nedladdat.

  • Det positiva
    Det kan sänka laddtiden på hemsidan rejält.
    Det sparar kraft på servern.
  • Det negativa
    Det kan vara svårt att konfigurera det rätt.
    Det kan orsaka konflikter med andra plugin.

Minifiera script

När en besökare går in på en hemsida är det mycket text, nummer och script som ska skickas till besökaren. Mellanslag, ny rad och annat som gör kod läsbart för oss människor är för datorn inte nödvändig, det är också onödig data som ska skickas. Därför kan man minifiera detta så mycket det går. 

  • Postiva
    Det skickas mindre mängd data mellan servern och besökarna.
  • Negativa
    Vissa script kan brytas och viss funktion kan sluta fungera om man minifierar den.
    Scripten kan komma i fel ordningen vilket resulterar också i att funktioner slutar fungera.

Val av bra server

Det är väldigt viktigt att man har en bra server med rätt kapacitet. Gärna svenska servrar om era kunder mestadels är från Sverige. Man ska också se till att inte vara på ”shared hosting” med många andra e-handelsbutiker om man driver e-handel. Då är det stor risk att gå ned under högtider. 2 folkära val är oderland och BeeByte.

Något man ska tänka på också är att ha webbhotellet är seriöst och up-to-date så de har den senaste tekniken. T.ex senaste PHP-versionen.

Optimerade bilder

När man pratar om optimerade bilder så är det i de flesta fall 2 saker man menare.

  1. Bilden ska vara så stor som den visas på hemsidan. Det är ingen ide att ha en bild som är 2400×2400 som på hemsidan visas i 500×500. Hela den stora bilden laddas in för att sedan förminskas. Då är det bättre att man sparar om bilden i 500×500 format vilket tar mycket mindre plats.
  2. I högupplösa bilder finns det väldigt mycket information. Det finns också väldigt mycket detaljer om man förstorar bilden, vilket de flesta på webben inte gör. Så man kan i många fall komprimera bilden till en mindre detaljrik kopia och spara upp emot 97% av storleken. Detta vill man inte göra manuellt varje gång man laddar upp en bild, vilket är varför man behöver en automatiserad process för detta.

Redirects / omdirigeringar

I många fall så har folk flera omdirigeringar på sin e-handel. Vad som kan orsaka detta är att det stor olika länknamn i databasen. Några exempel kan vara

  • http… till https…
  • www.domän.se till domän.se

I wordpress sammanhang är det vanligt att personer kör ett plugin som heter ”Really Simple SSL”, vilket skapar en omredigering från just http till https. Man installerar det för att fixa ”säker anslutning” vilket är viktigt att ha, men man löser problemet på ett ineffektivt och segt sätt. Det är bättre att man bulk-uppdaterar direkt i databasen föredragsvis via SSH.