Tredjepartslogistik – 3PL – TPL

Erik Häggqvist

Vad är tredjepartslogistik – 3PL – TPL

Förhoppningsvis går din E-handel bra och odrarna rullar in  som de ska. Då spenderar du snart hela din tid på att stå och packa och tejpa lådor, samt köra till posten eller kanske vänta på att DHL ska hämta upp paket vid dörren. Vissa må se denna process som meditativ, och älskar att ha exakt kontroll över produkterna man skickar ut till kund. Men ofta är det väldigt slitigt och man vill ha tid till att skala upp sin butik och jobba med t.ex hemsidan och marknadsföring.

Då kan tredjepartslogistik vara ett bra alternativ. Tredjepartslogistik som ofta förkortas som 3PL eller TPL innebär att man hyr ut sin logistik till en tredjepart. Företag som t.ex Dreamlogistics eller 3PL Nordic. De har stora lagerlokaler fyllda med hyllor som de hyr ut till er som är deras kunder.

Hur fungerar tredjepartslogistik – 3PL – TPL

När man tänker på tredjepartslogistikföretagen, tänker man kanske på 3 saker.

  1. Lagerhålla produkter
  2. Packa ordrar
  3. Skicka ut paketen

I teorin är det väl också det som är de fundamentala. Men det väldigt många saker som tillkommer och ska fungera i praktiken.

På ett tredjepartslogistik lager så hyr du antingen en del av en hylla, en hel hylla, ett helt rack eller en pall att ställa produkterna på. Allt beror på hur dina produkter ser ut och är skapta.

  • Hur stora är dina produkter?
  • Går dina produkter att stapla?
  • Hur ter produkterna sig till temperaturskillnader?
  • Behöver de hållas kylda?

Produkter som är små och ofta behöver plockas, kan förvaras i stora maskiner som automatiskt hämtar rätt fack så att personalen kan snabbt kan plocka rätt produkt utan att behöva springa mellan hyllor. Det sparar oftast tid och pengar.

När du fått in en order i din E-handels butik, så skickas den ordern även till ditt 3PL-system, där personalen hanterar ordern. De skapar en plocklista för ordern och sen går för att plocka produkterna. Efter det tar de med alla produkter till sin station där de paketerar paketen säkert och tejpar ihop dem. De sätter även fraktsedel på paketet och lägger det i korgarna med paket som ska hämtas av respektive fraktbolag.

Vad bör man tänka på när man väljer tredjepartslogistik – 3PL – TPL

Det finns många saker man bör tänka på när man står inför valet av alla olika 3PL-företag.

Förbrukningsdatum

Säljer du livsmedel med kort förbrukningsdatum så måste lagret ha en process för att hantera detta annars kan de skicka ut varor där förbrukningsdatumet gått ut till kunden. Har de en process och möjlighet att spara när vilka artiklar eller batcher har sista förbrukningsdatum, så kan de varje vecka eller x-antal dagar gå och kassera dessa varor.

Temperatur

Vilken är den högsta eller lägsta temperatur dina produkter klarar? Har du livsmedel som behöves förvaras kylt. Då måste lagret du väljer ha tillgång till kylskåp och liknande utrustning, vilket alla inte har. Säljer du choklad så kanske den smälter och blir dålig på sommaren. Ibland gör det ingenting om choklad smälter, för den återtar en bra form när den kyls ned igen. Men säljer du fina chokladpraliner så kanske inte det är det bästa. Det är också viktigt att tänka på fuktighet och att det absolut inte är blött någonstanns. Man vill inte att produkter möglar, och skulle de göra det, så måste man kunna ta reda på varför och vart i hela kedjan det gått fel.

Plats & tillgång

Ligger lagret långt ifrån eller nära dig? Det är ofta väldigt bra at kunna åka till lagret. Både för att lära känna personalen och förstå exakt hur de arbetar och hur flödet genom hela processen är. Men också för att det ofta krävs att du kan åka dit för att antingen hämta och lämna produkter. Kanske bara känna på produkterna eller göra tester på dem. Det är inte alltid du kan ha alla exemplar hemma hos dig eller på kontoret. Då kan det vara bra att ha nära tillgång till 3PL lagret.

Får du tillgång att gå in på lagret? Det är inte så självklart att man ska få det. Både för lagrets sekretess och säkerhet. Man vill inte ha massa personer som inte jobbar där, som springer runt bland hyllorna. Det är också en säkerhetsrisk då det ofta kör truckar och x-antal rörliga komponenter inne i de lokalerna. Sen kan man inte bara gå och plocka ur några av sina produkter eller lägga till produkter i sina hyllor på grund av att lagersaldot i systemet blir helt fel.

Högtider & kötider

Hur hanterar de högtider och röda dagar. Jobbar de så de kan skicka ut dina produkter även då? Vilka av alla högtider stannar processen upp och i hur många dagar. På Black Friday och andra dagar då folk blir helt köptokiga. Brukar de få långa köer som gör att de inte kan skicka ut dina produkter föränn flera dagar senare?

Vilka prioriteras

Här får man nästan hoppas på det bästa. Förhoppningsvis har den en process och ett gemensamt flöde där de plockar och skickar ordrar efter den tidpunkt de kom in. Så de inte prioriterar ett företag framför de andra. Men de finns många andra moment där man kan prioriteras  annorlunda. När dina varor kommer för inleverans och ska plockas upp i hyllorna för att vara redo att säljas. Har lagret  en stor kund som är ihärdiga med att tjata mycket, så kan de prioriteras framför dig som småkund. Här kan det vara bra att prata med referenser, och fråga runt i facebookgrupper och på forum för att se hur andra E-handlare upplevt kundservice och väntetider.

Ompackning

Om du har en produkt som du skulle vilja packa om, ändra, eller göra flerpack  av. Har lagret tillgång till en avdelning som kan hantera produkter på detta sätt? Om du säljer en väska vars axelband måste bytas till en annan, kan lagret plocka ur alla dessa väskorna från hyllorna, byta axelrem och sen stoppa tillbaka väskorna redo för försäljning? Och vad skulle kostnaden för detta vara i så fall.

Returer

Returer som kommer tillbaka till lagret, hur hanteras dem och hur snabbt går det. Vad får du för information angående returen, så att du kan göra rätt val att antingen kassera produkten eller lägga tillbaka den på hyllan. Vissa returer vill du kanske kolla på själv för att förstå dina produkter och vad som kanske har gått sönder.

Plattform

Vad har du för E-handelsplattform? Du måste tänka på att det ska finnas en koppling som fungerar mellan lagret och din e-handelsplattform. Synkningen mellan dem måste fungera bra också. Det lagersaldot lagret har ska alltid gälla, så att inte du råkar ändra fel lagersaldo i din ehandel, och lagret måste göra en inventering för att säkerhetställa så allt stämmer.

Vad kostar tredjepartslogistik – 3PL – TPL

Detta är en väldigt komplex fråga, för man måste tänka på det ur olika perspektiv. Det har både fasta kostnader och rörliga kostnader. Det kommer påverka din likviditet just nu, men du vet inte hur mycket du kommer tjäna på det i längden.

Vissa 3PL-bolag tar många små avgifter medan vissa tar fasta priser per skickat paket. Dessa små avgifter skulle kunna vara:

  • Kostnad för inleverans ( 450 kr per 30 min )
  • Kostad per hylla per månad ( 30 kr )
  • Startkostnad per order ( 15kr )
  • Plockkostnad per produkt ( 3 kr )
  • Emballage / lådor / brev ( 20 kr )
  • Inventarie av lager varje månad ( 450 kr per 30 min )
  • Kundservice ( _ per fall )

Medan andra tredjepartslogistik företag tar bara en fast avgift varje månad samt 30-70 kr per skickat paket och endast de. Vad som är billigast för dig är svårt att säga. Du kanske säljer väldigt många produkter med låg marginal och har väldigt många ordrar med låga ordervärden. Då äter startkostnaden per order och plockkostnaden av varje produkt upp väldigt mycket av din vinst.

Det som är enklast att räkna på vad de kostar, är ofta de bästa sättet. Jag själv föredrar endast kostnad per skickat paket.

Vad kostar det att inte använda 3PL

Ni på företaget kanske bara är 1-2 personer och all er tid går åt till att plocka och skicka ordrar och hela kvällarna går åt till bokföring och städning. Vem har tid för marknadsföring, nätverkande och aktiviteter som skalar upp företaget. Man kanske inte kan sätta en exakt summa på det. Men hur stort kan du skala ditt företag om du slipper denna triviala aktivitet?

Fördelar med tredjepartslogistik – 3PL – TPL

Väljer du att använda ett tredjepartslogistik företag, så får du ofast billigare emballage- och frakt-kostnad. Eftersom de skickar så många paket varje dag, så har de lyckats få ned priserna ordentligt på både transport och emballage.

Du får tid över till att ägna dig åt andra saker i din verksamhet.

Du kan ta semester utan att hela din verksamhet stoppas.

Snabba leveranser. Ofta har dina kunder paketet dagen efter de lagt ordern om de lagt den innan klockan 15:00.

Nackdelar med trejdepartslogistik – 3PL – TPL

Du får inte klämma och känna på dina produkter lika mycket. Det är väldigt viktigt att känna sina produkter till 100% så du vet vad som kan utvecklas och vad deras svagheter är.

Du kanske inte kan använda lådorna med ditt mönster tryckt på, eller din märkestejp.

Kostnaden för tredjepartslogistik kan bli ganska hög. Men det kan verkligen vara värt det.

Ibland kan produkter gå sönder eller tappas bort i spill. Har du ingen bra synkning, så kan ditt lagersaldo differentiera från lagret saldo, och du säljer en produkt som är slut.